תפריט נגישות

סגן מנחם ארליך ז"ל

מנחם ארליך
בן 29 בנפלו
בן רייזל וחיים-יוסף דויד
נולד בפולין - וארשה
בסיון תרע"ח, 5/1918
התגורר בתל אביב
שרת בפלמ"ח - חטיבת יפתח
יחידה: הגדוד הראשון - "העמק"
נפל בעת מילוי תפקידו
בכ"ה באייר תש"ח, 3/6/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ראשון לציון
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

בן חיים-יוסף דויד ורייזל. נולד בחודש מאי 1918 בוארשה, פולין. עלה לארץ עם משפחתו- הוריו ואחיותיו- בקיץ 1935, בהיותו כבן 16, מפרבר פראגה שבוארשה. היה בן זקונים להוריו לאחר 5 אחיות. אביו היה חסיד הרבי מקוזניץ'. בילדותו הצטיין בכשרונותיו ומאחר שקיבל חינוך דתי, היה עם התבגרותו מפעילי הציונות הדתית וממדריכי "השומר הדתי".

בעלותו לארץ, השתקעה המשפחה בתל אביב ומנחם המשיך את לימודיו לבגרות אקסטרנית וכן את פעילותו בתנועת "בני עקיבא", שם גם היה "קומונר". למד בישיבת חברון והשתלם אחר-כך במדעי-הרוח באוניברסיטה העברית בירושלים. אך בגלל מצבו הכלכלי הדחוק נאלץ לנטוש את לימודיו. התחיל להדריך בקייטנות. בעבודה זו הובלטו כשרונותיו בהוראה ובהדרכה. עם גמר מלחמת-העולם השניה נשלח ע"י הד"ר יוסף בורג לשמש כשליח במחנה הרכוז ברגן-בלזן. היה שם במשך שנה וחצי המדריך הרוחני של אנשי המחנה ועשה נפשות לציונות ולארץ-ישראל.

עם שובו לארץ לימד בבית-הספר "מוריה" ו"בלפור" בתל-אביב. במשך זמן קצר התחבב על המורים והתלמידים כאחד, אך תקופת-חייו זו לא נמשכה זמן רב. כשהוצע לו לצאת שוב בשליחות לארצות שונות לא נענה לכך. התגייס ל"הגנה", ומשם לפלמ"ח כקצין הסברה של היחידה הדתית. פעל, בעיקר, בצפון הארץ. באהבה ובמסירות מילא את תפקידו. עוד בראשית עבודתו קנה את לב החיילים אשר איתם נפגש, בשורה של פעולות תרבותיות מוצלחות שיזם וביצע. עודד את רוח החברים בדבריו הלבביים וביחסו המסור והדואג. ערך תכניות לרוב להגברת הפעולה התרבותית ביחידתו - ואף ניגש לביצוע כמה מהן - היה גאוות אימו ואחיותיו על שילוב הספרא והסייפא שלו.

יום לפני נפילתו היה בחופשה של כמה ימים. שמע שהגדוד (הראשון של הפלמ"ח) יצא לקרב. קיצר את חופשתו ביוזמתו, באומרו לאימו שדוקא אחרי קרבות הוא חייב להיות עם "החברה".

בכ"ה באייר תש"ח, 3.6.1948, לפנות בוקר, הגיע לראשון-לציון, מקום שם חנתה יחידתו ושם נהרג בהפצצת-אויר של האויב המצרי, תוך כדי הפרת שביתת הנשק, בשעת ישיבת קציני הגדוד. היה ההרוג היחידי בקרב חבורת הקצינים, מאחר וישב אחרון וקרוב לפתח.

נקבר ביום 4.6.1948 בנחלת-יצחק.

עשרות עצים נטעו לזכרו תלמידיו בבית-הספר "בלפור". לפי פקודת המטכ"ל הועלה, אחרי נפילתו, לדרגת סגן.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה