תפריט נגישות

טוראי אברהם מוריס ז"ל

אברהם מוריס
בן 26 בנפלו
בן יעקב
נולד בתורכיה
בתרפ"ב, 1922
שרת באצ"ל
נפל בקרב
בכ"א בניסן תש"ח, 30/4/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: יפו
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

אברהם נפל ביום הרביעי לקרבות על כיבוש יפו, כאשר יצא עם חבריו לכבוש את בניין בית-הספר האיטלקי. בעודם מתקדמים, נפתחה עליהם אש כבדה מאחד האגפים, ואברהם נפגע ונהרג במקום.

בטקירצה אשר בתורכיה, נולד אברהם להורים דלים. העבודה המפרכת קיצרה את חיי האב, וזמן קצר אחר מותו עזב אברהם את הבית, נדד ממקום למקום עד שנקלע אל בין ציידים בהרי אנטוליה. במחיצתם חי שנים אחדות, הרחק מיהודים ומן היהדות, ובהן הפך לצייד הבז לסכנות ולקלע ממדרגה ראשונה. שבע שנים, שירת בצבא התורכי, ופגישותיו עם חיילים יהודיים עוררו בו את ההתעניינות בעמו, ועמה את השאיפה לעלות ארצה.

בשנת 1945 יצא לדרך, אך נתפש בידי השלטונות הסוריים ונידון לשתי שנות מאסר. בשנת 1946 שוחרר, ובעזרת אחד מנכבדי היהודים בא במגע עם מארגני ההעפלה והצליח לעלות ארצה. הוא השתקע בפתח-תקוה, שבה עבד כרפתן, ןכעבור זמן נשא אשה.

זמן קצר אחרי שהגיע ארצה הצטרף אל שורות אצ"ל. עם פרוץ מעשי האיבה הערביים, עזב את מקום עבודתו ויצא לשמירה בעמדות. תחילה ניסה להסתיר את הדבר מאשתו, כיוון שהיתה מעוברת,, אולם אחר-כך אי-אפשר היה עוד להסתיר זאת ורק בחופשות הקצרות יכול היה לבלות שעה קלה בקרבת רעיתו.

בקרב על יפו שימש אברהם כצלף. כאשר גילו הערבים את עמדת התצפית של רגמי אצ"ל והחלו מטרידים אותם בקליעות מדוייקות, הוטל על אברהם ועל מפקדו לחסל את ההטרדה. במתינות ובתבונה כיוון אברהם את רובהו לעבר היורים, ולאחר ששילח בהם כדורים אחדים הופסקה ההטרדה.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה