תפריט נגישות

סמל שמעון אלברט, סיומקה לייזרוביץ ז"ל

שמעון לייזרוביץ
בן 24 בנפלו
בן לאה ויצחק-אליעזר
נולד בצרפת
בד' בכסלו תרפ"ה, 1/12/1924
שרת באצ"ל
נפל בעת מילוי תפקידו
בי"ח בניסן תש"ח, 27/4/1948
מקום נפילה: יפו
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

שמעון היה מפקד אצ"ל בזכרון-יעקב ומדריך בקורסים למפקדים בשוני. בערב פסח תש"ח נסע לתל-אביב לחופשה קצרה. אך בהיותו חייל בכל נימי נשמתו, התנדב מיד בשמעו על ההתקפה של אצ"ל לכיבוש יפו. במקום ההיערכות פגש מפקדי כתות מבין חניכיו בקורסים, ובחברתם יצא לקרב. ביום השלישי לקרבות נפל.

שמעון נולד בפאריס. בהיותו בן שלוש נתייתם מאביו, וכעבור כמחצית השנה נפטרה גם אמו. הדודה בת שבע קבונקי, שאימצה את שמעון הפעוט לבן, עלתה יחד אתו ארצה והשתקעה בתל-אביב. שמעון למד בבי"ס "תחכמוני", ואחר כך בגימנסיה "הרצליה". הוא סיים את הגימנסיה בהצטיינות, אך בשל חוסר אמצעים לא המשיך בלימודים באוניברסיטה. הוא התחיל לעבוד, ובשעות הערב היה שוקד על לימודי הנדסה באמצעות "המכונים הבריטיים".

כבן ארבע עשרה היה כאשר הצטרף לבית"ר, וכעבור שנה עבר קורס מדריכים. בגיל שבע עשרה הצטרף לארגון הצבאי הלאומי, ובמשך הזמן הגיע לדרגת פיקוד. בשנת 1945 נשלח לשוני, כמדריך לנשק ושדאות בקורסים למפקדים. שמעון הוכיח כאן את ידיעותיו ואת כשרו בהדרכה. רבים המפקדים באצ"ל שלמדו תורה מפיו ולא נשק ושדאות בלבד לימדם שמעון. מהופעתו, דרך דיבורו, יחסו ומסירותו, למדו להכיר מה צריכה להיות דמותו של מפקד בארגון הצבאי הלאומי, וכיצד עליו לנהוג.

את שוני, שיצא לה שם כמבצר אצ"ל, פקדו כוחות המשטרה לעתים מזומנות. באחד החיפושים בשנת 1946, נאסר שמעון ונשלח למחנה המעצר בלטרון. עם שחרורו, בשנת 1947, חזר להדרכה בשוני, וכן נתמנה כמפקד אצ"ל בזכרון יעקב.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה