תפריט נגישות

טוראי נפתלי דסקל ז"ל

נפתלי דסקל
בן 19 בנפלו
בן שושנה ויהודה
נולד ברומניה
בט' באב תרפ"ט, 15/8/1929
שרת באצ"ל
נפל בקרב
בז' באייר תש"ח, 16/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: רמלה
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: תל אביב- קרית שאול - קבר אחים

קורות חיים

נפתלי נולד בעיירה קוריה, בטרנסילווניה אשר ברומניה, ובה רכש את ראשית השכלתו. מצעירותו השתייך לבית"ר, ובשורותיה חונך על ברכי הרעיון הלאומי.

במלחמת העולם השניה נדד ממקום למקום, כדי להציל את נפשו, והגיע להונגריה. בשנת 1944 הוכנס לגיטו בודפשט, אח"כ נשלח לעבודה בגרמניה וחזר. נמלט מגרמניה וחזר לבודפשט בתור נוצרי.

בעת הפצצת העיר על ידי הרוסים, סיכן את חייו והציל 400 ילדים מהגיטו, בתום המלחמה נתברר שאמו נהרגה באושוויץ. אחותו יצאה אל אביהם המתגורר בברזיל, ואילו הוא יצא לדרך ארצה, אך נגזר עליו, כעל רבים מחבריו, לעשות פרק זמן במחנה המעצר בקפריסין. כאן השתלם בשפה העברית, השתדל ללמוד את תנאי הארץ, ובמיוחד עקב בהתענינות אחר פעולות המרד נגד המשעבד.

כשהגיע ארצה בשנת 1947 הצטרף לחוות הנוער בשוני, וכעבור פרק זמן קצר היה לאיש אצ"ל פעיל ביותר, בשקידה רבה סיגל לעצמו את השימוש היעיל בנשק והחל נושא בתפקידים שונים.

בקרב חבריו ומפקדיו נודע כלוחם ללא חת.

בחברת אנשי מחלקתו מחוות הנוער בשוני, יצא נפתלי לפעולות קרב שונות. בין היתר, השתתף בהחרמת התחמושת מתוך רכבת צבאית בסביבת פרדס-חנה, וכן בפעולות הכיבוש בהרי אפרים.

בחזית רמלה, שבה מצא את מותו, הצטיין בנסיונותיו לפרוץ את קווי האויב, מול התנגדות עזה ביותר. בסערת הקרבות נעלם מעיני חבריו, ועקבותיו לא נודעו, רק כעבור ארבע שנים נאספו עצמותיו, וביום י"א באייר תשי"ב (6.5.52) הובאו למנוחות בקבר-אחים בקרית-שאול.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה