תפריט נגישות

טוראי זאב ברלר ז"ל

זאב ברלר
בן 19 בנפלו
בן פאני ודוב
נולד ברומניה
בכ"א בניסן תרפ"ט, 1/5/1929
שרת באצ"ל
נפל בקרב
בז' באייר תש"ח, 16/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: רמלה
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: תל אביב - קרית שאול

קורות חיים

זאב היה מפקד כתה בגונדת חניכי שוני, שהועברה לחזית רמלה. באחד הקרבות הראשונים לכיבוש העיר, בחפותו עד הרגע האחרון על נסיגת חבריו, נעדר משדה הקרב, ביום ז' באייר תש"ח (16.5.1948). רק כעבור ארבע שנים נאספו עצמותיו וביום י"א באייר תשי"ב (6.5.52), הובאו למנוחות בקבר-אחים בקרית-שאול.

זאב עלה ארצה מרומניה בשנת 1946 ובחברת קבוצת בית"רים עבר לשוני כגרעין הראשון לחוות נוער של בית"ר.

התלאות והיסורים, שהיו מנת חלקו בגולה, במיוחד בשנות מלחמת העולם נתנו אותותיהם בגופו; הוא לקה במחלת ריאות קשה אף על פי כן ועל אף היותו הצעיר שבחבורה, התבלט במילוי תפקידים קשים, שדרשו גוף חסון ובמידה רבה של אחריות וכובד-ראש.

זאב לא הסתפק בכך, זמן קצר אחרי שהגיע ארצה, הצליח להתקבל כחבר בארגון הצבאי הלאומי. בלהט ובדבקות למד את תורת הברזל ובמסירות ונאמנות החל נושא בתפקידים שונים. מבוקשו להשתתף בקרבות, ניתן לו בפעולת החדירה הנועזת והחרמת הנשק מתוך מחנה הצבא בפרדס-חנה.

בשעת סיור שערך עם חברתו ימים אחדים לפני ההתקפה, נחטף על ידי חברי ה"הגנה" ועונה קשות, כדי להוציא מפיו פרטים על מטרת סיורו. תודות לעמידתו בעינויים הקשים, ניתן היה לבצע את הפעולה במועד ובהתאם לתכנית שנקבעה.

זאב היה גם ביחידת אצ"ל, אשר התקיפה רכבת צבאית, הכניעה את המשמר הכבד והחרימה תחמושת למכביר.

בכל פעולה ובכל תפקיד קנה לעצמו שם של לוחם נועז ומוכשר. מפקדיו שלחוהו לקורס סגנים, ובשובו נטל חלק בפעולות הכיבוש של הכפרים הערביים בהרי אפרים. גם במערכה זו, שהוכתרה בהצלחה, הוכיח כי היה יסוד לתקוות שתלו בו.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה