תפריט נגישות

רב"ט ירחמיאל "ירח" צייטלין ז"ל

מפרי עטו


קטעים ממכתביו

משמרות, 14.3.48
להורי היקרים, שלום רב!
בודאי תכעסו על שלא כתבתי אליכם זה שבוע ימים, גם אני מצטער על כך, אך לא בי האשם, כיון שעבדתי קשה מאד. שלשום היתה אצלנו "תזמורת", אך הכל עבר בשלום והכל שב על כנו. אתמול עברתי כבר למקום החדש בתור מורה והנני שמח מאד. הסתדרתי כיאות לי בתור מנהל. סמכו עלי, כי עתה לא אעבוד קשה מדי, הן סוף סוף הנני מורה בא בימים. אין סיכויים שאבוא בימים הקרובים הביתה כיון שפה העבודה רבה מאד.
הריני נפרד מכם, יקירי, ומבקש שוב סליחה על אחור המכתב.
שלום רב לכם, מנשקכם ומחבקכם
ירח


13.4.48
להורי היקרים, שלום רב!
זה זמן רב שלא כתבתי אליכם מסיבות שונות, שאין להעלותן על הניר. הנני נמצא עתה ב"בית מרגוע" בסביבות ירושלים. היה לי הכבוד והזכות להיות בין פורצי הדרך לירושלים ולהביא את השיירה בשלום. שלומי מצוין. אני אוכל וישן במדה מספקת. הננו פה ת'ת'ת' אנשים ועובדים בעבודת הקודש... יתכן, והנני מדגיש זאת, שבפסח השתא לא אסב עמכם לסדר. אני מצטער מאד שלא תוכלו לענות לי על המכתב הזה וכך גם על יתר המכתבים. אך תבינו כי לא בי האשם. כשם שאינני אשם על שאינני יכול למסור לכם בדיוק איפה הנני נמצא כרגע. היו שלום, יקירי, המנשק ומחבק אתכם, ומקוה לראותכם בקרוב, בנכם אוהבכם.
ירחמיאל


מעלה החמישה, 5.5.48
להורי היקרים, שלום רב!
אתמול שלחתי אליכם מכתב ובהזדמנות זו שעוד אוירון טס מפה לתל אביב, הריני לכתוב אליכם שנית. העבודה אצלי במשרד רבה, ואין לי כמעט אפשרות לכלום. ספר כמעט ואינני מחזיק בידי מסבת חוסר זמן. אמנם קראתי ספרים מספר במשך החודש האחרון, אך הם כאין וכאפס לעומת צרכיו האמיתיים של בן אדם. אתמול הבאנו לקבורה 8 מטובי חברינו אשר נפלו בקטמון. הלב כאב על כך ויש על מה לבכות. בחורי ישראל, מגיני ירושלים, הטובים שבבנים הלכו לעולמם ואינם עוד. מלחמה - אינה חברת בטוח. וגורל זה עתיד לפגוע בכל אחד מאתנו. אינני רוצה להמשיך לקונן עליהם, כי הנני דואב וכולנו שבורים ורצוצים ממסע דמים זה.
היו שלום, והנני תקוה להתראות עמכם בקרוב, מנשקכם ומחבקכם.
שלכם ירחמיאל



מידע נוסף נמצא בתא הנופל בחדר ההנצחה שבבית הפלמ"ח

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה