תפריט נגישות

רב"ט אלכסנדר "אלכס" מינץ ז"ל

אלכסנדר מינץ
בן 24 בנפלו
בן אסתר וניסן-דוב
נולד בפולין
בכ"ב בחשוון תרפ"ה, 19/11/1924
התגורר בתל אביב
שרת בגבעתי - תש"ח, חיל השריון, פלמ"ח
יחידה: גד' 54, חיל הים
נפל בקרב
בי"א בתמוז תש"ח, 18/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: בית עפה
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

מינץ אלכסנדר ("אלכס") בן ניסן-דוב ואסתר. נולד ב-19.11.1924 בוארשה, בירת פולין. החל ללמוד בבית- ספר עברי של "תרבות". עלה ארצה עם הוריו ב-1933 וסיים את חוק לימודיו בבית-הספר "אחד-העם" בתל-אביב.

התחיל לעבוד במשרד ולהשתלם בלימודים בבי"ס-ערב. אחרי אימונים ופעולות ב"הגנה" הצטרף ב-1942 להכשרה מגויסת של הפלמ"ח בתל-יוסף וחפצי-בה. הימים ימי עיצוב הפלמ"ח. שירים ליד המדורה, לילות על הגלבוע, סיפורי הותיקים המסעות ועמל היום המפרך.

אלכס התמחה בכל סוגי העבודה החקלאית וסוגי-נשק שונים, ביניהם גם במרגמות. בגלל מחלה חזר העירה והחל לעבוד בהלחמה מכנית, שנמשך אליה עוד בהכשרה, ופעל ב"הגנה" במרחב תל-אביב.

אורח החיים הכפרי, שנספג בדמו בתקופת ההכשרה, משך אותו לחזור לחקלאות. הצטרף לגרעין התישבותי של קבוצת הצופים ויצא למקום הכשרתו בחפצי-בה. בשעות העבודה המאומצות מצא רגעי סיפוק כפי שכתב:"שיש בהם להסביר את קשר האומה למולדת והאדם לאדמה". נדד עם הגרעין לתל-יוסף, לבנימינה ומשם לעבודת-חוץ מטעם הקבוצה למחצבות "אבן וסיד" של "סולל-בונה" בשפיה, ושוב לעבודת-חוץ בתל-יוסף.

מכתביו מהתקופה ההיא מלאים הומור, טוב-לב וחיבה לאדמה, לעבודה, לחי ולצומח וסרקזם לעגני על תופעות שונות בחיי ההכשרה.

הגרעין התאחד עם קבוצת "בארי" ועבר להתישבות-קבע בדורות. אלכס לא הסכים, מתוך נימוקים אידיאולוגיים, לאיחוד זה, פרש מהקבוצה, שהשקיע הרבה כוחות ביצירתה ובלבטי-בראשיתה, וחזר העירה.

סיים את הקורס לפעילי ההסתדרות והחל לעבוד כמסגר מכני בבית-החרושת "הארגז" ואחר חדשים אחדים החליט לעזוב את מקום עבודתו ועבר לעבוד במפעל "קדמה". במוצאי-שבת אחרי בוא בשורת הכ"ט בנובמבר מלייק-סאכסס אמר לחבורת חוגגים: "טעות היא לחשוב כי כבר קיבלנו את המדינה. לא בהצהרות של עמים נקבל אותה אלא בדמנו".

משהתחילה ההתקפה הערבית עבד בשריון מכוניות ויכל להישאר מרותק לעבודה חיונית זו, אך כחניך הפלמ"ח לא נתנו לבו להישאר בעורף בשעה שחבריו נלחמים.

אחרי שבועות מעטים התגייס לפלוגה המיוחדת ושירת בליווי שיירות לבן-שמן הנצורה, לחיפה ולירושלים, בשמירה על הדרכים ובסתימת פרצות בכוחות-המגן. משהחלה המלחמה הכבדה נגד צבאות הפולשים, הועבר לשירות בחזית בחטיבת "גבעתי" בדרום ובנגב, בתפקיד מ"כ. אחרי ההפוגה הראשונה צורף לפלוגת חיל-הים שלחמה ביבשה לפריצת הדרך לנגב ולהסרת המצור מעל נגבה.

השתתף בכיבוש כפר-המפתח המבוצר בית-עפה, שחלש על צומת הדרכים מצפון לנגב וממזרחו. הכפר שחסה בצל מבצר עירק סוידאן, היה מבוצר היטב. לאור הירח פרצה הפלוגה פנימה. ניטש קרב מבית לבית. המצרים נסוגו, אך חזרו והקיפו את הכפר מכל עבריו, בכוחות עדיפים פי כמה. הפלוגה נערכה לקרב אחרון מול הצבא המצרי הנזעק לקראתה ועמדה על נפשה פנים אל פנים עם האויב עד שהוכרעה כולה באש מרגמותיו.

אלכס המ"כ נפגע ונהרג ביוצאו לזרוק רימון. נפל ב-18.7.1948.

הועבר לנחלת יצחק ב-9.10.1949.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה