תפריט נגישות

רב"ט אברהם משה ולד שמידט ז"ל

אברהם ולד
בן 25 בנפלו
בן הניה ומרדכי
נולד בפולין
בג' בטבת תרפ"ג, 22/12/1922
התגורר בגבע
שרת בפלמ"ח - חטיבת הראל
יחידה: הגדוד החמישי - "שער הגיא"
נפל בקרב
בט"ו בניסן תש"ח, 24/4/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ירושלים - שייח' ג'ראח
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - סנהדריה
אזור: א, חלקה: 2, שורה: 7, קבר: 8.

קורות חיים

בן מרדכי והניה. שמו האמיתי הוא אברהם משה שמידט, ואת שמו החליף בערקו מן הצבא הפולני. נולד ביום 22 בדצמבר 1922 בעיר סונדובה-וישנה בחבל גליציה שבפולין. גמר בית-ספר עממי. כחבר בתנועה הציונית שם התכונן לעלות לארץ, ואף רצה להשתלם בלימודיו, כשהמלחמה הציפה גם את החבל ההוא שסופח לרוסיה. תחת שלטון הרוסים עבד ופירנס את אמו האלמנה ועזר רבות לפליטים יהודים מן המערב שנתגלגלו למקום-מושבו. עם התקרבות הגרמנים ברח מסביבות לבוב מזרחה. למד בבית-ספר לטנקיסטים והצטרף לצבא הפולני של הגנרל אנדרס. אחרי טלטולים רבים הצליח להגיע לארץ בשנת 1942. "ערק" מהצבא הפולני והצטרף לקבוצת גבע, בה עבד כרפתן, והתערה בחייה.

עם הקמת הבריגדה העברית ב-1944 התגייס לשרת בה בניגוד לרצון הקבוצה. אחרי המלחמה פעל רבות לעזרת הניצולים הבודדים ולמען עלייתם ארצה. בשהותו בחוץ-לארץ ביקר בפולין ונודע לו כי כל משפחתו שם הושמדה על-ידי הנאצים. אחרי שחרורו חזר לגבע, הצטרף לפלמ"ח ונשלח למשמרות, משם נשלח לקורס מ"כים. אך לא הצליח להתערות מחדש בחיי הקבוצה והחברה ופרש משם. החל לעבוד בנגב והתנסה בענפי-חקלאות שונים. עבד ביציקת בריכות-מים ובנהגות.

בפרוץ מלחמת-השחרור גויס מיד כחבר הפלמ"ח. נילחם בבית דגון ובמענית. אח"כ הדריך כיתת גח"ל, אך הוא לא הסתפק בהדרכה וביקש להעבירו לחזית. עם חייליו נשלח לגדוד החמישי ללווי שיירות. היה בין מגיני הקרן הקיימת בבית דגון.

היה בין לוחמי ופורצי הדרך לירושלים במסגרת הגדוד החמישי, גדוד "שער הגיא" בחטיבת "הראל" ונפל בשייך-ג'ראח מתותחי האנגלים שלחמו נגד הפלמ"ח בפינוי השכונה ביום א' דפסח (ט"ו בניסן) תש"ח (24.4.1948). הובא לקבורה בסנהדריה. ב-8.11.1951 הועבר להר-הרצל בירושלים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה