תפריט נגישות

סמל יחיאל איידנברג ז"ל

הקרב על מתחם סרפאום

הכוח המצרי, שנותר ב- 18 באוקטובר באיזור גזרת הצליחה ורצועת החיץ החקלאי, כלל בעיקר יחידות קומנדו וצנחנים וכן יחידות מנהלה ויחידות עורפיות שונות, שנערכו במערכי נ"ט.
באיזור ספאום - הכפר והמתחם ("אורחה") התרכזו כוחות מחטיבת צנחנים 150 וכן חיילי הנדסה ושרידי חי"ר מדיביזיה חי"ר 16, שלחמה קודם לכן באיזור ה"חווה הסינית". המתחם כלל את הכפר סרפאום ויעדים חפורים השוכנים על גבעות חול נמוכות. במרכזו היה גשר על תעלת השקייה.
חטיבת אל"מ אמנון רשף, שצלחה את התעלה בבוקר ה- 19 באוקטובר, התארגנה באיזור מחנות אבו-סלטא וכללה את הכוחות הבאים: גדוד טנקים בפיקודו של סא"ל נתן (17 טנקים), גדוד שריון מעורב של רס"ן יוסי (6 טנקי שלל ו- 10 נגמ"שים), גדוד הסיור "שקד" בפיקוד סא"ל משה (3 פלוגות חי"ר על זחל"מים ונ"נים) וכוח בפיקוד רס"ן שמוליק (2 פלוגות צנחנים סדירים על זחל"מים).
מפקד האוגדה הורה למח"ט לכבוש את מתחם "אורחה", לטהר את החיץ החקלאי מן המערך צפונה ומזרחה, להגיע לתעלת סואץ, להשתלט על רמפות מצריות בצד המערבי שלה וכן על הגשר המצרי על התעלה שקישר בין הכוחות באיזור ה"חווה הסינית" לעורפם. דרך גשר זה ומתחם "אורחה" קיימו כוחות אלה קשר ולוגיסטיקה תקינים, שהגבירו את יכולת עמידתם, ולכן חיוני היה לנתקו.
תוכננה התקפה חטיבתית ביום, ממערב למזרח, על-ידי החי"ר והחרמ"ש, בסיוע ירי טנקים בכיוון ישיר ושני גדודי ארטילריה בינונית. הקרב החל ב- 14:30 ונמשך כ- 4 שעות. טיהור שרידי ההתנגדות נמשך עד חצות.
בקרב נהרגו יותר מ- 300 חיילים מצרים, וכ- 50 חיילים הסגירו עצמם בלילה שלאחר הקרב וביום המחרת. מחטיבת אמנון רשף נפלו 20 חיילים ו- 32 נפצעו, כמעט כולם מכוח יוסי.

מאת ד"ר אריה יצחקי.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה